مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان oloom و آدرس olooman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





همه ساله با ايجاد حلقه‌هاي رشد جديد به ضخامت تنه درخت افزوده مي‌شود. در حقيقت ايجاد حلقه‌هاي رشد، فرآيندي است كه تحت عنوان رشد ثانويه از آن نام برده مي‌شود. ويژگي حلقه‌هاي رشد اين است كه حلقه جديد از حلقه‌اي كه سال گذشته رشد كرده متفاوت است.

تفاوت حلقه‌هاي رشد گياه ناشي از اين است كه ساختار يا به عبارتي بافت چوب و مدت زماني كه به تشكيل اين حلقه اختصاص مي‌يابد در سال‌هاي مختلف متفاوت است، چوب درختان به شكل هيزم، كنده يا به عبارتي قطعه چوب اره نشده يا به صورت تخته و الوار در صنايع مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد.دانشمندان براساس حلقه‌هاي رشد، سن درختان را محاسبه مي‌كنند. رشد ثانويه گياه در مريستم ثانويه كه محل تقسيم سلولي است اتفاق مي‌افتد. كامبيوم بافتي است كه موجب افزايش قطر ساقه و ريشه گياه مي‌شود. مريستم ثانويه متشكل از بافت كامبيوم آوندي و چوب‌پنبه‌اي است. بافت كامبيوم آوندي در فاصله بين آوندهاي چوبي و آبكش و در انتهاي منطقه رشد اوليه قرار دارد. اين بافت موجب رشد ثانويه بافت چوبي و ليفي مي‌شود. در نخستين مرحله از رشد ثانويه، سلول‌هاي مريستمي در فاصله بين بافت چوبي و ليفي رشد كرده و در قسمت اصلي، بافت اساسي گياه حلقه‌اي را به دور تنه درخت ايجاد مي‌كنند و با تقسيم سلول‌هاي بافت كامبيوم آوندي، آوندهاي چوبي و آبكش اوليه ايجاد مي‌شوند و در آخرين مرحله از فرآيند رشد ثانويه، بافت آوندي اوليه و ثانويه شكل مي‌گيرد.

در علم دوران‌شناسي براساس حلقه‌هاي تشكيل شده در بخش چوبي گياه، قدمت و سن آن محاسبه مي‌شود. به عبارت ديگر حلقه‌هايي كه از زمان تولد شكل گرفته بيانگر سن درخت است. در نهاندانگان در نتيجه تقسيم كامبيوم و تحت تأثير شرايط محيط در محل رشد گياه حلقه‌هاي تيره و روشني در فرآيند رشد گياه در اطراف تنه اصلي درخت ايجاد مي‌شود، اما در درختاني مانند كاج كه از گياهان مخروطي هستند بافت چوب به مراتب ساده‌تر و يكنواخت‌تر بوده و بخش قابل‌توجهي از بافت چوبي را آوندهاي ناقص تشكيل مي‌دهند. از آنجا كه در دوره رشدي گياه حلقه‌هايي در قسمت تنه درخت ايجاد مي‌شود، مي‌توان پوسته داخلي گياه را جوان‌ترين حلقه رشد به حساب آورد. آوندهاي آبكش يا بافت ليفي گياه مسووليت انتقال فرآورده و محصولات ساخته شده در نتيجه فرآيند فتوسنتز را كه اغلب به شكل مواد قندي است، بر عهده دارد. در مقابل آوندهاي چوبي گياه، آب و نمك‌هاي معدني را كه از مواد لازم براي توليد مواد قندي هستند از ريشه به برگ‌ها مي‌رسانند. در قسمت مركزي تنه درخت، بافت نرم و زنده پوست درخت قرار گرفته است. اين بخش كه در حقيقت بافت چوبي گياه است متشكل از بافت چوبي و بي‌رنگ است و ضخامت آن در قسمت‌هاي مختلف متفاوت است.از 70 هزارگونه درختي شناخته شده در سطح دنيا بخش قابل توجهي را گياهان دولپه‌اي به خود اختصاص مي‌دهند. قديمي‌ترين درخت دنيا كه قدمتي 4900 ساله دارد و همچنين مرتفع‌ترين درخت دنيا كه ارتفاع آن به 110 متر مي‌رسد از بازدانگان هستند.


[ چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, ] [ 9:15 ] [ داریوش داودی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ به مطالب آموزشی علوم تجربی دوره راهنمایی می پردازد و متعلق به همه دانش آموزانی است که از آن بازدید می کنند با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ یاری دهید.
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 464
بازدید کل : 8455
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1